سندرم پیش از قاعدگی یا Premenstrual Syndrome که در اختصار به آن PMS می گویند عارضه شایعی است که بسیاری از بانوان در سنین باروری را تحت الشعاع قرار می دهد. حدود ۸۵% از زنان در این سنین تغییرات گاه آزاردهنده ای را به صورت تکرار شونده اندکی پیش از شروع عادت ماهیانه تجربه می کنند. در بیشتر موارد شدت این علائم چندان زیاد نیست مانند تغییر در سفتی بافت سینه ها و حساسیت آنها به لمس، تغییرات گوارشی و …. اما در بیش از ۱۰% بانوان، تغییرات ایجاد شده بسیار شدید بوده به حدی که برای چند روز مانع از انجام فعالیت های عادی روزانه می گردد. این تغییرات شامل حس درد و سنگینی در ناحیه لگن و زیر شکم، نفخ شدید و سایر علایم گوارشی مانند تهوع و بی اشتهایی، اختلالات شدید خلقی و علایم دیگری است که می تواند زندگی خانوادگی و اجتماعی فرد را مختل نماید. پزشکان در اکثر موارد داروهای آرامبخش، داروهای هورمونی یا مکمل ها را توصیه میکنند که در درصدی از بیماران تا حدی مؤثر است اما بیشتر بیماران به PMS به عنوان بخشی گزیرناپذیر از زندگی که سالها باید آن را فقط تحمل کرد نگاه می کنند و از نتیجه بخشی درمان با روشهای ذکر شده ناامید می گردند. با این وجود طب سوزنی پنجره ای به امید در درمان این بیماران گشوده است.

بر اساس اصول طب چینی، بیماران مبتلا به PMS در دو گروه عمده قرار می گیرند. هر چند امکان وجود علائم هر دو گروه در یک بیمار نیز دور از انتظار نیست.

  1. بیماران دچار اختلال در جریان خون و بافت قاعدگی یا در اصطلاح Stagnation syndrome: این بیماران معمولا دچار درد بسیار شدید به مدت چند روز پیش از شروع عادت ماهیانه هستند که بلافاصله پس از شروع آن به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. خون قاعدگی در این بیماران معمولا تیره و گاه سیاه رنگ است و گاه بوی ناخوشایندی دارد. احتمال تأخیر چند روزه در قاعدگی این بیماران زیاد است.
  2. بیماران دچار کمبود توان و خون سیستم تناسلی یا در اصطلاح Deficiency syndrome: این بیماران دچار درد خفیف از چند روز پیش از شروع قاعدگی هستند که به تدریج و با شروع عادت ماهیانه افزایش می یابد و پس از چند روز به تدریج بهتر می شود. عادت ماهیانه این بیماران با لکه بینی همراه است و خون خروجی معمولا شفاف یا کمرنگ بوده و حجم زیادی ندارد. احساس خستگی و کمبود انرژی در این بیماران شایع است و بسیاری از سرد مزاجی رنج می برند.

در هر دو گروه این بیماران طب سوزنی می تواند نقش قابل توجهی در درمان داشته باشد. بویژه در گروه اول که دچار Stagnation هستند پس از تعداد اندکی جلسات درمانی اثری قابل توجه ایجاد خواهد شد. بهتر است این بیماران چند روز پیش از شروع علائم به متخصصان طب سوزنی مراجعه کنند. در این صورت برنامه درمانی مناسب توسط متخصص طب سوزنی به ایشان ارائه خواهد شد که بخش عمده آن شامل ماکسی باسشن در روزهای اولِ تشدید علائم می باشد. گروه دوم معمولا نیازمند به درمانی طولانی ترند که در کلِ سیکل قاعدگی به مدت چند ماه باید انجام شود. به علاوه این بیماران در بیشتر موارد نیازمند درمان های دیگر مانند دارو درمانی و گیاه درمانی نیز می باشند.

به علاوه اکثر این بیماران از اختلالات عصبی و روحی مانند اضطراب، افسردگی و … در طی این دوران و گاه در کل زندگی رنج می برند که باید درمان مناسب از طریق طب سوزنی و یا سایر روش های درمانی دریافت دارند.

کلینیک طب سوزنی شیراز مفتخر است که در طی دوران فعالیت خود به تعداد قابل توجهی بیمار مبتلا به PMS خدمات درمانی ارائه کرده و بازخورد بسیار خوبی از نتیجه درمان دریافت کرده است.

 

دکتر مهدی قائمی نیا و دکتر سوگند زارعی

کلینیک طب سوزنی شیراز

 

——————————————————–

منابع:

Hofmeister S, Bodden S. Premenstrual Syndrome and Premenstrual Dysphoric Disorder.Am Fam Physician. 2016 Aug 1;94(3):236-4.

Smith CA, Armour M, Betts D. Treatment of women’s reproductive health conditions by Australian and New Zealand acupuncturists. Compl. Ther Med. 2014 Aug;22(4):710-8.

Jang SH, Kim DI, Choi MS. Effects and treatment methods of acupuncture and herbal medicine for premenstrual syndrome/premenstrual dysphoric disorder: systematic review. BMC Complement Altern Med. 2014 Jan 10;14:11.

طب سوزنی در سندرم پیش از قاعدگی

10 thoughts on “طب سوزنی در سندرم پیش از قاعدگی

  • 2017-06-16 at 11:40 ق.ظ
    Permalink

    سلام
    من دچار یایسگی زودرس شدم و٣٨سال دارم ایا طب سوزنی در این زمینه میتواند موثر باشد

    Reply
    • 2017-06-16 at 12:44 ب.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      یائسگی زودرس یکی از مهمترین اختلالات هورمونی است که بانوان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه در سالهای اخیر به دلایلی که هنوز کاملا شناخته شده نیست تعداد بیماران مبتلا به شدت در حال افزایش است. در طب نوین و معمول راه مؤثر و قابل توجهی برای درمان این عارضه وجود ندارد. به این معنی که اگر بیمار تمایل به بارداری داشته باشد اهدای تخمک به وی پیشنهاد می شود و اگر مشکل با علایم تغییرات هورمونی باشد هورمون درمانی خوراکی تنها راه است. با این وجود طب سوزنی امید قابل توجهی به بیماران داده است. بسیاری از بیماران مبتلا پس از یک تا سه دوره درمان بدون مصرف داروهای هورمونی گزارش بازگشت عادات ماهیانه، کاهش یا از بین رفتن علایم یائسگی و بهبود عمومی را داده اند. از میان بیمارن مراجعه کننده به کلینیک طب سوزنی شیراز چند مورد بدون نیاز به مداخلات تهاجمی مانند اهدای تخمک و IVF باردار شده اند.

      Reply
  • 2017-06-16 at 1:30 ب.ظ
    Permalink

    ممنون از پاسخ شما اقای دکتر

    از نظر شما طول درمان چقدر است ومن چگونه میتوانم درمان را شروع کنم

    Reply
  • 2017-08-31 at 4:56 ق.ظ
    Permalink

    با سلام من هیچکدام از الگوهای خونریزی فوق را ندارم و فقط روز اول قاعدگی درد بسیار بسیار شدید دارم و گاهی تا چند ساعت استفراغ میکنم از روز دوم درد کم و قابل تحمل دارم آیا بعد از اتمام دوره درمان دیگه نیاز به مراجعه نیست؟ یا باید همیشه قبل از هر سیکل مراجعه کنیم؟

    Reply
    • 2017-09-08 at 11:32 ق.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      تقسیم بندی ارائه شده بر اساس تقسیم بندی کلاسیک است. در بسیاری بیماران بروز بیماری به صورت مخلوط یا غیر کلاسیک خواهد بود. تشخیص نهایی و تعیین برنامه درمانی با توجه به معاینات و سایر نشانه های بیماری برعهده پزشک است. بر این اساس پاسخ به پرسش شما نیز پس از معاینه امکانپذیر است. با این وجود معمولا پس از یک دوره درمان علایم کاهش چشمگیر می یابد و پس از چند دوره درمانی می توان امیدوار به بهبود بیماری برای سالها یا همیشه بود.

      Reply
  • 2018-04-04 at 7:50 ق.ظ
    Permalink

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون میشم بفرمایید طب سوزنی راهکاری برای قاعدگی داشته و آیا موفقیتی حاصل شده؟

    Reply
    • 2018-04-04 at 5:43 ب.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      سندرم پیش از قاعدگی یکی از شایعترین مشکلات بانوان در دوران فعالیت جنسی است. خوشبختانه طب سوزنی اثر بسیار چشمگیری در بهبود اکثر بیماران مبتلا به این عارضه دارد. هرچند پاسخدهی همه بیماران یکسان نیست، بیشتر بیماران تغییرات قابل توجهی را پس از چند جلسه درمان گزارش می کنند.

      Reply
  • 2020-11-29 at 9:52 ق.ظ
    Permalink

    سلام روز خوش
    من ۳۴ سالمه و دو ساله اقدام کردم برای بارداری درد شدید قاعدگی دارم ک چند روز طول میکشه و فقط تو ناحیه تخمدان سمت راست وپای راستم درد هست ک واقعا غیر قابل تحمله و فقط با ژلوفن ی مقدار تحملش راحت تر میشه
    خواستم ببینم طب سوزنی برای درد و بارداری قابل اجراست ؟ چند جلسه و چند دوره نیاز هست ؟

    Reply
    • 2020-11-30 at 11:30 ق.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      دردهای قاعدگی یا دیسمنوره مشکل جدی بسیاری از بانوان در سنین باروری است که پاسخدهی چشمگیری به طب سوزنی نشان می دهد. بسیاری از بانوان پس از یک یا دو دوره درمان تغییرات چشمگیری را گزارش می کنند که در بیشتر موارد پایدار است و تا سالها فرد را از درد و ناراحتی دوران پریود نجات می دهد.

      در برخی موارد این دردها با علل جلوگیری کننده از باروری همراهی دارند و باید بمار از نظر ناباروری بررسی شود. طب سوزنی درمان کمکی بسیار مناسبی برای ناباروری نیز می باشد.

      در مورد شما بهتر است وضعیت رحم، تخمدانها، لوله های رحمی و سطح هورمونها پیش از برنامه ریزی برای درمان بررسی شود.

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.