طب سوزنی گوش یا آریکولوتراپی یکی از روشهای باستانی و قدیمی بر پایه طب سوزنی است که از هزاران سال پیش در خاور دور، خاور میانه و اروپا مورد استفاده قرار می گرفته است. این روش در قرن بیستم توسط دانشمندان فرانسوی و آلمانی مورد توجه ویزه قرار گرفت. در نیمه های قرن بیستم گروهی از پزشکان فرانسوی آزمایشهای بیشماری برای قانونمند کردن آن انجام دادن و وسایل و تجهیزات جدیدی را برای استفاده راحتتر از آن به بازار ارائه نمودند.

sedatelec

این روش درمانی بر این اساس است که هر نقطه از بدن یک یا چند نقطه متناظر ساختاری و عملکردی در گوش دارد و ارتباط این نقاط با نقاط اصلی بدن بر اساس رفلکس مغز است. جهت رسیدن به اثر درمان، پس از مشخص کردن نقطه هدف از وسایل مختلفی برای تحریک نقطه استفاده می شود شامل دانه های گیاهی، سوزنهای ظریف، دانه های مغناطیسی، سوزنهای طولانی اثر، فیلترهای رنگی و ….

ear-acupuncture1

درمان آریکولوتراپی معمولا بصورت هفتگی یا یک هفته در میان انجام می شود و در بیشتر موارد در کنار سایر روشها مورد استفاده است. موارد اصلی کاربرد آن اضطراب، استرس، فوبیا و سایر اختلالات عصبی، سردرد، مشکلات هورمونی، کمردرد و زانو درد، اختلالات گوارشی، مشکلات اعصاب حسی، چاقی و … می باشد.