اضطراب یکی از شایعترین اختلالات عصبی در دنیای پر سرعت امروزی است. این بیماری به صورت احساس غالب یا پایدار ترس، نگرانی، احساس خطرِ بروز حادثه و بلا، فشار عصبی و یا نا آرامی خود را نشان می دهد. در حالات شدیدتر احتمال بروز ترس کنترل نشده، فوبیا، وسواس و سایر اختلالات عصبی نیز وجود دارد. در بسیاری موارد فرد توان فعالیت اجتماعی خود را از دست می دهد و افت شدید تحصیلی، کاری و خانوادگی به مشکلات عصبی-بدنی وی دامن می زند. با بروز تنشهای محیطی این عارضه می تواند ایجاد شده یا تشدید یابد و به یک بیماری تمام عیار تبدیل گردد. شیوع این عارضه در جوامع مختلف در حال افزایش چشمگیر می باشد و به یکی از نگرانی های پزشکی بدل شده است. درمان با داروهای موجود گاه پرعارضه است و بار روانی زیادی را برای بیماران ایجاد می نماید. به همین دلیل بسیاری از بیماران و کادر درمان به دنبال روش های کم خطر تر و قدرتمندتر برای درمان و کنترل این بیماری می گردند. طب سوزنی یا اکیوپانکچر به عنوان یک راه کم عارضه در درمان و کنترل بسیاری بیماریها هزاران سال است مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون این سؤال مطرح است که آیا طب سوزنی در درمان بیماری اضطراب می تواند مؤثر باشد؟

تحقیقات مختلف نشان می دهد مردم سراسر جهان رویکرد بسیار مثبتی به استفاده از روشهای طب مکمل و جایگزین در درمان بیماریهای روحی و عصبی مانند اضطراب دارند. از آنجا که خطر استفاده از این روش های مکمل بسیار کمتر از استفاده از دارو درمانی است، بسیارند بیماران و پزشکانی که ترجیح می دهند از اینگونه روشها به عنوان درمان اصلی یا در کنار دارو درمانی بهره گیرند. خوشبختانه طب سوزنی اثرات چشمگیری در بهبود علایم اضطراب در بیماران از خود نشان داده است که نتایج آن در تحقیقات مختلف از سراسر دنیا گزارش شده است. طب سوزنی نه تنها بر کاهش میزان اضطراب مؤثراست بلکه بیماری های همراه آن را نیز به طور قابل توجهی کنترل می نماید. این بیماریها می توانند به صورت اختلالات خواب، تپش قلب، تنگی نفس و احساس فشار در سینه، تکرر ادرار، دل درد و دل پیچه و اختلال روده تحریک پذیر، لرزش دست، تعریق بیش از حد، ریزش مو و حتی اختلالات جنسی بروز نمایند.

روشهای طب سوزنی مورد نیاز برای درمان اختلالات اضطرابی از ساده ترین روشهای طب سوزنی بوده و اثر درمانی آنها پس از تنها چند جلسه کوتاه درمانی خود نمایی می کند. این روشها معمولا شامل اکیوپانکچر بدن و گوش می باشد که بر اساس نیاز بیماران توسط متخصصان طب سوزنی قابل انجام می باشد. بر این اساس کمتر بیماری است که از درمان رضایتمند نباشد. هرچند در صورت وجود عوامل تحریک کننده و تنش زای محیطی احتمال بروز مجدد بعضی علایم وجود دارد ولی در بیشتر موارد شدت عوارض بسیار کمتر از حالت اولیه خواهد بود.

در کنار طب سوزنی، روش های دیگر طب مکمل و جایگزین نیز می توانند بسیار اثر بخش باشند. در میان این روشها، یوگا، تایجی، ماساژ درمانی، رفلکسولوژی و آروماتراپی را می توان به عنوان روشهای پرکاربرد نام برد. علاوه بر این، داشتن فعالیت مستمر و منظم بدنی، رویکرد به هنر و استفاده از روشهای ساده و مفید ریلکسیشن مانند حضور در جمع دوستان و استفاده از طبیعت نیز به بیماران توصیه می شود.

 

 

دکتر مهدی قائمی نیا و دکتر سوگند زارعی

کلینیک طب سوزنی شیراز

———————————————————————–

منابع:

Pilkington, K. Graham K. Hagen R. et al. “Acupuncture for anxiety and anxiety disorders–a systematic literature review.” Acupuncture in Medicine 25, no. 1-2 (2007): 1-10.

Wang, S. and Zeev N. “Auricular acupuncture: a potential treatment for anxiety.” Anesthesia & Analgesia 92, no. 2 (2001): 548-553.

Pilkington, K. “Anxiety, depression and acupuncture: a review of the clinical research.” Autonomic Neuroscience 157, no. 1 (2010): 91-95.

Kligler B, Teets R, Quick M. “Complementary/Integrative Therapies That Work: A Review of the Evidence.”American Family Physician 94, no. 5 (2016): 369-74.

آیا طب سوزنی در درمان بیماری اضطراب مؤثر است؟

23 thoughts on “آیا طب سوزنی در درمان بیماری اضطراب مؤثر است؟

  • 2017-03-09 at 2:37 ب.ظ
    Permalink

    باسلام و احترام. ایا طب سوزنی در درمان میگرن مؤثراست؟ در صورت مثبت بودن جواب شما بفرمایید به چند جلسه نیاز دارد؟ سپاس از لطف شما

    Reply
    • 2017-03-10 at 11:57 ق.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      طب سوزنی یکی از مؤثرترین روشهای درمانی در بیماران مبتلا به سردرد میگرنی است. اکثر بیماران مبتلا به میگرن مراجعه کننده به کلینیک طب سوزنی شیراز پس از تعداد معدودی از جلسات درمانی بهبود قابل توجه یافته یا بکلی عاری از درد میگردند. میانگین تعداد جلسات مورد نیاز برای کسب نتیجه رضایت بخش ۶ جلسه درمانی است. هرچند بیمارانی بوده اند که حتی با یک جلسه کاملا بهبود یافته اند.

      Reply
  • 2017-03-10 at 12:08 ب.ظ
    Permalink

    از عنایت ولطف جنابعالی در پاسخگویی به سوالات بینهایت سپاسگزارم و برایتان ارزوی سلامتی دارم.

    Reply
  • 2017-11-13 at 3:47 ب.ظ
    Permalink

    سلام .. ایا درمان قطعی وسواس عملی و شستشو امکان پذیر است با طب سوزنی ؟ لطفا پاسخ بدید دکتر

    Reply
  • 2017-11-13 at 3:52 ب.ظ
    Permalink

    چند جلسه طب سوزنی برای برای درمان وسواس عملی و شستشو لازمه و آیا بدون سوزن هم میشه طب سوزنیو انجام داد چون من پسوریازیس دارم و پوستم خیلی حساسه .. و بهترین روش برای درمان وسواس عملی یعنی وسواس شستشو چه روشی هست ؟ از دارو متنفرم .. دارو عوارض داره .. لطفا پاسخ بدید .. ممنونم ..

    Reply
    • 2017-11-15 at 10:50 ق.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      وسواس بیماری سخت و طولانی است که درمان آن نیازمند برخورد چند جانبه با علایم و علل زمینه ساز بیماری دارد. به همین دلیل نمی توان پاسخی قطعی و همه شمول به پرسش شما داد. اما در بسیاری موارد پاسخ قابل قبولی از درمان می توان انتظار داشت. نکته مهم در این بین این است که برخلاف دارودرمانی، طب سوزنی عوارض خطرناکی ندارد و نگرانی بابت تداخلات دارویی نیز وجود ندارد.

      Reply
  • 2022-09-16 at 11:28 ب.ظ
    Permalink

    سلام.بنده قبلا پانیک داشتم‌خوب شده بودم بعد از کرونا پانیک شدید گرفتم‌ دوباره آیا طب سوزنی به من‌کمک میکنه که شروع کنم؟ممنون میشم راهنماییم‌کنین.

    Reply
    • 2022-10-08 at 9:22 ب.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      طب سوزنی روش مؤثری در کنترل حملات فوبیا و پانیک است. در بسیاری از بیماران با سابقه چنین حملات بروز بعضی بیماریها (مانند کرونا) می تواند باعث شعله ور شدن دوباره بیماری شود. طب سوزنی با تقویت سیستم ایمنی و سیستم عصبی و همچنین با کنترل علایم بیماریهای زمینه ای می تواند در موارد اولیه و همچنین موارد بازگشت بیماری به بیماران کمک نماید. جا دارد از تأخیر در پاسخدهی به پرسش ها پوزش بطلبیم.

      Reply
  • 2022-09-20 at 2:17 ب.ظ
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر
    آیا پانیک اتک با طب سوزنی جواب میده ممنونم از پاسخگویی شما

    Reply
    • 2022-10-09 at 9:55 ق.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      طب سوزنی روش مؤثری برای درمان بسیاری از بیماریهای عصبی و اضطرابی مانند حملات پانیک است. بیماران بسیاری پس از درمان با این روش و روشهای وابسته به طب سوزنی (آریکولار و اسکالپ) از حملات پانیک رهایی یافته اند. از اینکه پاسخ پرسشها با تأخیر همراه هست پوزش می طلبیم.

      Reply
  • 2022-10-15 at 11:09 ب.ظ
    Permalink

    سلام من حمله پانیک و استرس و اضطراب بالایی دارم به روانپزشک مراجعه کردم بعداز دارو بهم tDCS و طب سوزنی پیشنهاد کردن ک حتما انجام بدم ولی ب دلیل هزینه بالا هردو رو هم زمان نمیتونم انجام بدم. بنظر شما کدوم یک بهتر و موثرتر است و جواب میگیرم؟ لطفا راهنماییم کنید.

    Reply
    • 2022-10-16 at 12:10 ب.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      مشکلات استرس و حملات پنیک مشکلات جدی هستند که زندگی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند. برای درمان این بیماری روشهای مختلفی وجود دارد که هرکدام فواید و محدودیتهای خاص خود را دارند. در مقایسه دو روش طب سوزنی و tDCS، باید گفت که هردو اثرات مطلوبی را نشان داده اند. روش tDCS روش جدیدی است با سابقه نزدیک به ۳۰ سال و طب سوزنی روشی است کلاسیک با سابقه بیش از ۶۰۰۰ سال. از آنجا که در کلینیک طب سوزنی شیراز فقط خدمات طب سوزنی ارائه می شود، از هیچ نظر منطقی نیست که روشهای دیگر را مورد بررسی قرار دهیم و مقایسه ارائه کنیم. طب سوزنی بر اساس فلسفه طب چینی و با کمک گرفتن از اندامهای بدن به اصلاح اختلالات مختلف از جمله اختلالات روحی کمک میکند. همچنین با تحریک نقاطی که بصورت آیینه ای مناطق ویژه مغزی را تحریک میکنند (بویژه در گوش و پوست سر) باعث بهبود عملکرد مغزی می شود. به شما توصیه می کنیم پس از صحبت با روانپزشکان و متخصصان نورولوژی و کسب اطلاعات دقیقتر در زمینه روشهای نوین درمانی، به بهترین شکل و آگاهانه در مورد روند درمانتان تصمیم گیری نمایید.

      Reply
      • 2022-10-16 at 3:26 ب.ظ
        Permalink

        سپاسگزارم از توضیحات کامل شما. ب امید خدا طب سوزنی شروع میکنم من شیراز نیستم و انشالله طب سوزنی مشهد ب خوبی شیراز باسه.

        Reply
        • 2022-10-17 at 8:30 ب.ظ
          Permalink

          با سلام و سپاس دوباره،

          همکاران فعال در مشهد از بهترین پزشکان ایران هستند. مشهد یکی از اولین شهرهایی بود که متخصصان طب سوزنی در آن شروع به فعالیت کردند. امیدوارم از درمان نتیجه خیلی خوبی بگیرید.

          Reply
          • 2022-10-17 at 9:45 ب.ظ
            Permalink

            متشکرم ان شالله

  • 2023-10-27 at 10:53 ق.ظ
    Permalink

    ایا در درمان صرع و وسواس فکری و عملی طب سوزنی نتیجه بخش است؟

    Reply
    • 2023-10-28 at 6:49 ب.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      طب سوزنی در بسیاری از بیماریهای نورولوژیک قابل استفاده است.در مورد صرع، طب سوزنی میتواند از شدت و تعداد حملات بکاهد ولی با توجه به اینکه این بیماری نیاز به کنترل طولانی مدت دارد، دارودرمانی بر طب سوزنی ارجح است. در مورد وسواسهای فکری و عملی، طب سوزنی در درصد قابل توجهی از بیماران میتواند بسیار کمک کننده باشد.

      Reply
  • 2023-11-28 at 7:21 ب.ظ
    Permalink

    سلام من هم پانیک دارم تبریز یه دکتر خوب برای طب سوزنی معرفی میکنید خیلی ممنونم یه دکتر که آگاهی کامل داشته باشه و بازی سوزنی بتونه درمان کنه🙏

    Reply
  • 2023-11-29 at 3:03 ب.ظ
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر ، ببخشید تو شهر ما طب سوزنی وجود نداره، میخاستم بپرسم بهترین پزشک طب سوزنی تو تبریز یا ارومیه شما سراغ دارین معرفی کنید ممنون

    Reply
    • 2023-11-29 at 8:21 ب.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما

      لیست پزشکان مورد تأیید انجمن علمی طب سونی رو میتونید در وبسایت انجمن به تفکیک استان پیدا کنید. میتوانید با کلیک روی نام استان در جمله روبرو به لیست پزشکان آذربایجان شرقی یا آذربایجان غربی دسترسی داشته باشید.

      Reply
  • 2024-03-06 at 11:07 ب.ظ
    Permalink

    دوست من پانیک داشت با نوروفیدبک خیلی بهتر شد بعد رفت طب سوزنی از وقتی طب سوزنی میره بدتر شده حملات شدید بهش دست میده این طبیعیه؟ دکتری ک داره طب سوزنی رو انجام میده براش میگن طبیعیه میخواستم نظر شما رو بدونم ممنون میشم کمک کنید خواهش میکنم جواب بدین

    Reply
    • 2024-04-06 at 10:59 ق.ظ
      Permalink

      با سلام و سپاس از پرسش شما،

      گاهی در جلسات ابتدایی طب سوزنی تشدید علایم رو داریم ولی در مجموع طب سوزنی باعث کاهش اضطرابها و بهبود علایم پانیک میشه و بهبود نسبی هم پس از چند جلسه قابل مشاهده خواهد بود.

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.