IMG_20160416_163731[1]

کاپینگ (cupping) یا بادکش درمانی یکی از روش های جانبی طب سوزنی است که در سایر طب های سنتی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال بادکش گرم سال ها توسط درمانگرهای سنتی ایرانی جهت تسکین درد و بهبود بیماری های داخلی کاربرد داشته است. در طب سنتی چینی نیز استفاده از کاپ (لیوان) های شیشه ای که با کمک حرارت به بدن می چسبند برای روان سازی جریان خون و چی (انرژی) در کنار طب سوزنی (اکیوپانکچر) و ماکسی باسشن شایع بوده است.

کاپینگ (بادکش درمانی) معمولا به یکی از سه روش زیر انجام می شود:

  1. با صورت ایستا در محل عارضه: ساده ترین نوع بادکش درمانی است که پس از ایجاد خلأ، لیوان مورد استفاده به محل مورد نظر جهت درمان متصل میشود و برای چند دقیقه آنجا می ماند تا اثر درمانی به دست آید. محل مورد استفاده یا محل عارضه و درد بوده یا نقطه اختصاصی طب سوزنی (اکیوپوینت acupoint) است. گاه به منظور افزایش اثر درمانی در محل مورد نظر پیش از اتصال بادکش، سوزن قرار می گیرد (اکیوپانکچر) یا زخم های کوچک کم عمقی توسط لانست ایجاد می گردد.
  2. بادکش درمانی متوالی (intermittent): در بیمارانی که به هر دلیل تحمل اتصال مستمر بادکش (برای ۵ تا ۱۰ دقیقه) را ندارند، بادکش به صورت متوالی متصل و جدا می گردد. این روش بیشتر در کودکان، بانوان کوچک جثه و یا در محل های با بافت ماهیچه ای ضعیف و نازک (مثلا سر و اندام ها) انجام می شود.
  3. بادکش درمانی سرنده (sliding): در بعضی بیماران، پس از چرب کردن پوست با روغن های درمانی یا وازلین، بادکش به پوست متصل شده و در جهت های مشخصی بر روی پوست سر می خورد. این روش بیشتر در پشت، کمر و باسن قابل انجام است.

کاپینگ یا بادکش درمانی هرچند کم عارضه می باشد، به دلیل افزایش جریان خون منطقه ای (local) و ایجاد همزمان فشار منفی، معمولا باعث ایجاد قرمزی، برافروختگی و کبودی محل می گردد. این عارضه هرچند گذراست می تواند باعث ناراحتی بعضی بیماران گردد. به همین خاطر، بهتر است بیماران پیش از شروع درمان در مورد خطر بروز این مشکلات آگاه گردند. در اکثر موارد بجز کبودی خفیف تا متوسط و گذرا، عوارض تنها در صورت درمان طولانی مدت (بیش از ۲۰ دقیقه) مشاهده خواهد شد.

لازم به یادآوری است که کاپینگ (بادکش درمانی) بر روی پوست های آسیب دیده از قبل، در محل بروز انعقاد عروق عمقی (DVT)، در بیماران مبتلابه بدخیمی های متاستاز دهنده و بر روی محل شکستگی استخوان ها ممنوع می باشد. استفاده از این روش در مادران باردار و در دوران قاعدگی باید با احتیاط بسیار زیاد صورت پذیرد.

در کلینیک طب سوزنی شیراز، بادکش درمانی گرم در کنار طب سوزنی (acupuncture) در صورت صلاحدید پزشکان با کمک بادکش های شیشه ای انجام میگردد.پس از هر بار استفاده، بادکش ها بوسیله محلول های استاندارد شسته و سپس استریل میگردد تا خطر انتقال عفونت بین بیماران به طور کامل از بین برود.

Ref:

Rozenfeld E., Kalichman L.; New is the well-forgotten old: the use of dry cupping in musculoskeletal medicine; J Bodyw Mov Ther; ۲۰۱۶ Jan;20(1):173-8. open link

Mehta P., Dhapte V.; Cupping therapy: a prudent remedy for a plethora of medical ailments; J Tradit Complement Med.; ۲۰۱۵ Feb 10;5(3):127-34. open link