یکی از پرسشهایی که متخصصان طب سوزنی با آن مواجهند اثر طب سوزنی بر لاغری است. روزانه بیماران متعددی به کلینیک های طب سوزنی مراجعه کرده و در مورد میزان اثربخشی این روش بر کاهش وزن سؤال می پرسند. در بین بیماران اخبار زیادی بر اثرات شگفت انگیز این روش درمانی بر کاهش وزن شنیده می شود. این مسأله باعث ایجاد انتظاری گاه افسانه گونه برای ایشان می گردد. پیش از توضیح در مورد اثرات طب سوزنی بر چاقی ذکر چند نکته ضروری است.

  1. هر روشی که باعث کاهش ناگهانی و شدید وزن گردد با عوارض عمده ای مانند افتادگی پوست، کاهش مواد معدنی، پروتئینها، ویتامینها و سایر مواد مورد نیاز، عوارض گوارشی، عوارض عصبی و مشکلات زیبایی همراه خواهد بود. بنابر این روشی که باعث کاهش تدریجی وزن شود به مراتب کم خطر تر است.
  2. چاقی یک عارضه چند جانبه است با علل متعدد شامل بیماریهای داخلی (مانند اختلالات هورمونی)، بیماریهای عصبی (مانند اضطراب و استرس)، علل ژنتیک، عادات بد غذایی، عادات بد زندگی (کمبود تحرک و فعالیت بدنی کافی) و…. بدون شناخت علت بیماری و درمان هر یک از عوامل ایجاد کننده نتیجه نهایی رضایتبخش نخواهد بود.
  3. رژیم غذایی یک فاکتور تعیین کننده اصلی در درمان بیماری است. هر بیمار نیازمند رژیمی ویژه خود است که ممکن است با رژیم دیگران بسیار متفاوت باشد. بنابراین روشهایی که یک نسخه واحد را برای کاهش مصرف مواد غذایی به همه توصیه میکنند (مانند رژیم های موجود در اینترنت) نمیتواند منطقی باشد.
  4. فعالیت بدنی فاکتور بسیار مهمی در کاهش وزن است. بدون یک برنامه ورزشی علمی هرچه اشتها کاهش یابد مصرف انرژی هم کاهش می یابد. درنتیجه درمان موفق نبوده و تغییرات وزنی به سرعت متوقف می شود.
  5. بدن یک سیستم پویاست و خود را بر اساس شرایط تغییر می دهد. بنابراین اگر هر روش درمانی را دنبال کنید، پس از چندی بدن شما با آن روش خو گرفته و از حالت درمانی به عادتی تغییر می کند. بنابراین دیر یا زود روش درمانی اثر خود را از دست می دهد. بنابراین بهترین راه برای بیشترین نتیجه استفاده از یک روش متغیر با شوک های درمانی متناوب است.
  6. نهایتا ذکر این نکته ضروری است که در بیشتر بیماران ابتدا تغییر سایز ایجاد شده و پس از آن تغییر در وزن بدن مشهود خواهد بود. برای کسب بهترین نتیجه صبر و تداوم درمان بهترین راه حل موجود است.

روشهای مختلفی بر اساس طب سوزنی برای لاغری وجود دارد که شامل طب سوزنی استاندارد، طب سوزنی گوش، امبدینگ و روشهای کمکی مانند ماساژ درمانی می باشد. هر یک از این روشها فواید ویژه خود را داشته و برای گروه خاصی از بیماران توصیه می شود. براساس آنچه گفته شد، بدون درمان علل هورمونی-عصبی اولیه، افزایش فعالیت بدنی و مراعات یک رژیم غذایی علمی هیچکدام از این روشها به تنهایی گره گشا نخواهد بود.

  • در طب سوزنی استاندارد نقاط مورد نظر با کمک سوزنهای استاندارد طب سوزنی تحریک می شوند تا اشتها کاهش یابد یا تنظیم شود، متابولیسم افزایش یابد و چربیهای موضعی تحریک شده و آزاد گردد. برای این روش بیمار نیازمند است به مدت ۱/۵ تا ۳ ماه هر هفته دست کم دو بار به کلینیک طب سوزنی مراجعه کند تا خدمات درمانی را دریافت کند. طول مدت هر جلسه درمانی نیز بر اساس پروتکل انتخابی بین ۳۰ تا ۱۰۰ دقیقه متغیر است. با این وجود، این روش بیشترین میزان آزادی عمل را به درمانگر می دهد تا بر اساس نیاز بیمار و تشخیص علت پایه ای چاقی بهترین پروتکل درمانی را انتخاب کند و در صورت نیاز در حین درمان برنامه درمانی را بر اساس شرایط جدید بیمار تغییر دهد. حسن دیگر این روش آن است که از هیچ ماده خارجی برای درمان استفاده نمی شود و عارضه ی خاصی برای آن متصور نیست.
  • طب سوزنی گوش روش مکملی است که می تواند به کنترل اشتها و تنظیم متابولیسم کمک شایانی کند ولی اثر چندانی بر چربیهای موضعی ندارد. حسن این روش این است که طول مدت هرجلسه کوتاه است (۵-۱۰ دقیقه) و نیازی به مراجعات هر سه تا چهار روز نیست. معمولا سوزنهای گوش هر ۱۰ تا ۱۴ روز یکبار جابجا می شود. این روش در بیمارانی که فرصت کافی برای مراجعات استاندارد نداشته یا دسترسی کافی به متخصص طب سوزنی ندارند بسیار مفید است. چون می تواند با کاهش اشتها به فرد کمک کند تا رژیم غذایی مناسبی را دنبال نماید و با تنظیم متابولیسم و وضعیت هورمونی سوخت و ساز را افزایش می دهد.
  • امبدینگ روش نسبتا جدیدتری است که ریشه در کشور کره دارد. برای اطلاع بیشتر از این روش درمانی به مقاله امبدینگ در همین وبسایت مراجعه فرمایید. برتری این روش بر طب سوزنی این است که با یک تا چهار جلسه درمانی با فواصل یک ماهه نتیجه درمانی حاصل می شود. بر خلاف طب سوزنی گوش درمان وابسته به نقاط کم و محدودی نیست و بیشترین اثر بر چربیهای موضعی حاصل می شود. اما آزادی عمل از طب سوزنی استاندارد کمتر است و نقاط درمانی محدودتر می باشد. به علاوه امکان تغییر برنامه بر اساس پاسخدهی بیمار به درمان وجود ندارد. بر خلاف طب سوزنی استاندارد در این روش نیاز است که نخهای قابل جذب وارد بدن گردد. این امر در اکثر بیماران بدون هیچ عارضه ای تحمل می شود ولی درصد کمی از جامعه به نخهای مورد استفاده حساسیت دارند.
  • روشهای مکمل مانند ماساژ بیشتر باعث جلوگیری از افتادگی پوست پس از کاهش سایز و وزن می شود و اثر اندکی نیز بر کاهش وزن و سایز دارد. برتری آن بر روشهای دیگر آن است که به راحتی در منزل قابل استفاده می باشد و نیازی به مراجعه به کلینیک برای دریافت درمان نیست.

 

در کلینیک طب سوزنی شیراز بیماران پس از مراجعه مورد معاینه  قرار می گیرند و با توجه به شرایط، نیاز و خواست بیمار بهترین روش درمانی به ایشان توصیه می گردد. در اکثر بیماران، بهترین روش درمانی یک درمان ترکیبی است از دو یا چند مورد از موارد ذکر شده که در کنار توصیه های تغذیه ای و ورزشی بیشترین نتیجه را ایجاد می نماید.