نارسی زودرس تخمدان یکی از بیماری های مهم و خطرناک در بانوان سنین بارداری است که از مهمترین علل ناباروری در بانوان جوان بویژه طی دهه چهارم زندگی می باشد. گاه این بیماری به نام یائسگی زودرس شناخته می شود. از هر ۱۰۰ بانوی کمتر از ۴۰ سال یک نفر به این بیماری مبتلاست. هرچند شیوع این بیماری در جامعه ما بیشتر از این به نظر می رسد (متأسفانه آمار دقیقی در دسترس نیست). علاوه بر نازایی که شکایت اصلی بیشتر مراجعه کنندگان با نارسی زودرس تخمدان است، این قبیل بیماران دچار برخی مشکلات زناشویی، عوارض زودرس اسکلتی، قلبی-عروقی و سایر عوارض مشابه بانوان یائسه می گردند.

از آنجا که در پزشکی معمول (conventional medicine) درمان قابل توجهی برای این قبیل بیماران وجود ندارد، بیماران ناچار به دریافت درمان های پر عارضه، استرس زا، پرهزینه و نه چندان کارآمد مانند اهدای تخمک و هورمون درمانی طولانی مدت خواهند بود. به همین دلیل بسیاری از بیماران در سراسر دنیا به دنبال راه حل های مناسبتری از طریق طب مکمل و جایگزین (complementary and alternative medicine) هستند مانند گیاهان دارویی، اکوپانکچر (طب سوزنی)، هومیوپاتی و ….

خوشبختانه تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی راهکار مناسبی برای درصد قابل توجهی از اینگونه بیماران می تواند باشد. به حدی که در برخی گزارشها سیکلهای قاعدگی بیش از ۲۰% بیماران مجددا برقرار شده است. مهمترین نکته در درمان این بیماران با طب سوزنی این است که هیچ عارضه قابل توجهی در این بیماران گزارش نشده و درمان با این روش تقریبا به طور کامل بیضرر می باشد. از میان بیماران مراجعه کننده به کلینیک طب سوزنی شیراز، تا کنون تعداد قابل توجهی بدون بهره گیری از روشهای کمکی مانند IVF باردار شده اند. همچنین جریان دوباره سیکلهای قاعدگی و بهبود نتایج آزمایشهای هورمونی در درصد بالایی از بیماران مشاهده شده است.